THE « DESIGN Q»

Written by Adrien Court

THE « DESIGN Q» 

Chronique 2 : le design culinaire, un design pas comme les autres

The “design Q” has nothing obscene. It means « design culinaire»  in french. The term of culinary design is recent even if the design in the food is not recent. We know for example “Le petit Lu”, the Toblerone, the apéricube and “Les pics et croc”. The culinary designer has a field of very wide application. But attention you should not confuse it with the creators and the culinary stylists; the design is in the service of what’s going to be sampled and not only of the decoration.

The culinary design, it is more than plates or place settings! We investigate new sensations by associating forms, textures, colors, values and tastes. The designers propose new themes: game, pleasure, surprise, imagination, pondering, provocation and interaction which are going to change the behavior. The culinary design indeed tries to create new rites of usages and body languages.

To conceive these “objets à manger” and to give us envy to consume, craftsmen of mouth, chiefs and designers share their skills. We grant to the specialist (the chief) the care of creating and of governing the taste and to the designer the intervention on the packaging, the contents, the light, the space and the wandering.

The stake: the designer tries today to make us live an interactive experience at the rate of a scenography of the movement and the table with a design of the taste.

Domino fromachoc 300 200Le « design Q » n’a rien d’obscène. Non, le terme de design culinaire est récent même si le design dans l’alimentation n’est pas nouveau. On connaît par exemple le Petit Lu, le Toblerone, l’apéricube et les pics et croc. Le designer culinaire a un champ d’application très large. Mais attention il ne faut pas le confondre avec les créateurs et les stylistes culinaires, le design est au service de ce qui va être dégusté et non du décor.

paysage caramel 300 200Le design culinaire, c’est plus que des assiettes ou des couverts ! On explore de nouvelles sensations en associant des formes, des textures, des couleurs, des valeurs et des goûts. Les designers proposent de nouvelles thématiques : jeu, plaisir, surprise, imaginaire, contemplation, provocation et interaction qui vont changer les comportements. Le design culinaire cherche en effet à créer de nouveaux rituels d’usage et de gestuelles.

gemme de beurre 300 200Pour concevoir ces « objets à manger » et nous donner envie de consommer, artisans de bouche, chefs cuisiniers et designers mettent leurs compétences en commun. On accorde au spécialiste (le chef) le soin de créer et de gouverner le goût et au designer l’intervention sur le contenant, contenu, lumière, espace et déambulation.

L’enjeu : le designer tente aujourd’hui de nous faire vivre une expérience interactive au rythme d’une scénographie du geste et de la table avec un design du goût.

VIA | werarchitects.com

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